Heb je besloten om een extern bureau in te schakelen om een nieuwe website, webshop of online applicatie te ontwikkelen voor jouw bedrijf? Super! Maar heb je ook al nagedacht over je briefing? Een goede online briefing is namelijk essentieel om ervoor te zorgen dat jij exact krijgt wat je wil! Met meer dan elf jaar ervaring op de teller, kunnen we stellen dat we heel wat ervaring hebben met briefings. Geen idee waar je moet beginnen? Deze tips helpen je al een heel eind op weg!
Vooraleer je webbureaus begint te contacteren, stel je best een duidelijke briefing op. Een eenduidige briefing kan je namelijk helpen om de juiste digitale partner te vinden. Want dat is uiteindelijk waar je op zoek naar bent: een goed partnerschap. De website of applicatie van je dromen koop je niet zomaar, het is het resultaat van een samenwerking die je aangaat met ervaren mensen. Een goede briefing helpt je om bureaus onderling te vergelijken en zo de beste match voor jouw bedrijf te vinden!
1. Geef wat context mee
Vooraleer een bureau een goede website of applicatie voor je kan ontwikkelen, moeten ze jouw bedrijf eerst wat leren kennen. Geef dus zeker kort mee wat jullie doen, wie jullie doelgroep is en wie jullie grootste concurrenten zijn. Geef het bedrijf een inzicht in jullie huidige situatie, maar verduidelijk ook zeker waar je naartoe wil. Heb je voorbeelden van projecten waar je naar opkijkt? Aarzel dan zeker niet om deze te vermelden!
2. Specificeer je doelen
Maak in je briefing duidelijk waarom je net nu nood hebt aan een nieuwe website of applicatie. Misschien wil je op een nieuwe markt gaan inzetten of heb je een applicatie nodig voor een grote beurs? Verduidelijk daarna wat je er allemaal mee hoopt te bereiken. In de meeste gevallen is het hoofddoel natuurlijk ‘meer klanten’ of ‘meer verkoop’. Probeer daarnaast ook enkele KPI’s te onderscheiden en te delen in je briefing. Dit kan gaan van het brede ‘meer leads’ tot het specifieke ‘x aantal inschrijvingen’ of een ‘stijging van 10% in ingevulde contactformulieren’.
3. Technische vereisten
Je hoeft geen enorme technische kennis te hebben om te weten wat jouw website of app allemaal moet kunnen. Dit kan gaan van heel simpele tot iets gecompliceerdere vereisten. Heb je bijvoorbeeld ook nood aan een hosting en heb je al dan niet al een webdomein ter beschikking? Of moeten bepaalde mensen zich kunnen aanmelden? Vermeld dit dan zeker.
Maak verder ook een oplijsting van alle elementen die het project zeker moet bevatten, zoals:
- nieuws
- blog
- online boekingen
- inschrijvingen
- evenementenpagina
- online betaling
- …
Is jouw idee nog lang niet zo uitgewerkt of vind je het moeilijk om te beslissen over wat jouw nieuwe website of applicatie moet bevatten? Wij helpen je graag verder!
4. Vertel iets meer over de inhoud
Al nagedacht over de copy en foto’s die op de website moet komen? Of moet het bureau hier bij voorkeur ook bijspringen? Het is belangrijk dat je op voorhand al een deel van de inhoud kan verduidelijken. Moet de focus bijvoorbeeld op beeld liggen of heb je een groot archief aan video die op de website moet komen? Deel dit dan zeker mee, zodat het bureau hier rekening mee kan houden in hun design.
5. Deel je ideeën
Vaak heb je als klant wel al een goed beeld over de richting die je uit wil met je app of website. Dat kan een bepaalde look-and-feel zijn of een specifiek creatief idee, en waarom zou je die alvast niet al delen? Designers vinden het vaak goed om al een inzicht te krijgen in wat jij leuk vindt en wat niet. Blijf natuurlijk openstaan voor andere suggesties, je huurt een webbureau nu eenmaal ook in voor hun expertise!
6. Geef je budget mee
Als je naar tien verschillende bureaus stuurt, is de kans groot dat je tien verschillende prijzen voorgeschoteld krijgt. Elk bedrijf heeft namelijk een andere aanpak en een website is nu eenmaal ook geen product waar je zomaar een vaste prijs op kan plakken. Daarom kan het interessant zijn om al een budget mee geven in je briefing. Zo vermijd je dat je onhaalbare voorstellen krijgt. Let natuurlijk wel, hoe ingewikkelder je vraag, hoe hoger het kostenplaatje zal liggen. Wanneer je voor de goedkoopste oplossing gaat, is de kans er dat niet al je verwachtingen ingelost zullen worden.
7. Timing is alles
Elk project is anders. Soms is de deadline niet erg belangrijk, maar soms moet een website of applicatie ook gewoon af tegen een uiterste datum. Deel eventuele deadlines dus zeker in je briefing. Zo kan het webbureau op voorhand inschatten of jouw project nog in hun planning past of niet. Een goede tijdsindicatie helpt bovendien vaak voor een vlotter verloop en correcte verwachtingen vanaf dag een.
8. Keep it short!
Als laatste tip geven we jullie nog mee om je briefing niet te lang te maken. Een goede online briefing past namelijk op één A4. Alles wat langer is dan dit bevat vaak overbodige informatie en kan ervoor zorgen dat er over de belangrijkste punten gelezen wordt.
Heb je jouw briefing opgesteld aan de hand van onze tips? Twijfel dan niet om deze naar ons te versturen!
Nog geen briefing, maar wel een vraag? Ook dan staan wij graag voor je klaar.