2 min

UX writing, wat is dat?

UX writing

Een veelgebruikte term is het momenteel: UX writing (User Experience Writing), maar wat wil dat nu net zeggen? Wat is het verschil met een copywriter? We leggen je in dit artikel de ins and outs uit en geven je tips om de gebruikerservaring van je website te verbeteren.

Wat is UX writing?

De afkorting UX writing staat voor: User Experience Writing, ofwel de gebruikerservaring.

Wat is het doel van een UX writer? De digitale gebruikerservaring optimaliseren van bezoekers op een website/app doormiddel van tekst. Heel vaak schrijft een UX writer vooral microcopy, dit zijn korte zinnen of korte woorden die het de eindgebruiker een stuk eenvoudiger maken. 

Voorbeelden van microcopy:

  • Call-to-actions
  • Instructies
  • Knoppen
  • Pop-ups
  • Foutmeldingen
  • Formuliervelden
  • Menu-items
  • ...

Het verschil met een copywriter

Als UX writer moet je een goede digitale kennis hebben en werk je nauw samen met de UI & UX designers. Je ziet het volledige overkoepelende plaatje en overziet de flow van de eindgebruiker. Een copywriter zet vooral in op sterke algemene copy en legt minder focus op microcopy. Het doel van de teksten die een UX writer schrijft is voornamelijk om mensen te helpen zonder dat ze het meteen doorhebben. 

Betere resultaten dankzij UX writing

Op het eerste zicht zou je UX writing misschien zelfs over het hoofd zien. Onderschat echter niet de invloed dat het kan hebben op het conversiepercentage van je website. De juiste call-to-action kan een wereld van verschil geven. 

Bezoekers van je website lezen bijna nooit alle copy, maar wel voornamelijk de overtuigende copy die een UX writer schrijft. Deze copy valt dan ook het meeste op: buttons, call-to-actions, navigatie, ... 

De beste resultaten die behaal je met een team dat perfect op elkaar ingespeeld is zoals hier bij Thinline. Wanneer design, user experience en copywriting elkaar versterken krijg je de gedroomde resultaten.

Zet in op A/B testing

Hoe weet je nu of de geschreven microcopy werkt? Volg hierin niet je buikgevoel maar neem het zekere voor het onzekere en voer A/B-tests uit. Zo weet je meteen wat aanslaat en wat niet. Het kan perfect zijn dat het ene zinnetje taaltechnisch juister is, maar dat het andere toch meer effect heeft doordat mensen zich meer aangesproken voelen door spreektaal. 

5 tips om overtuigende microcopy te schrijven

  • Overzie het globale plaatje en ga strategisch om met tekst. Stel jezelf telkens de vraag of het overtuigender, persoonlijker, krachtiger of actiegerichter kan. 
  • Bepaal de juiste tone of voice en neem twijfels weg bij de klant door een vriendelijk duwtje in de rug te geven
  • Maak gebruik van de USP's van je bedrijf
  • Keep it simple, je boodschap moet meteen duidelijk zijn. Het is dan ook aan te raden om spreektaal te gebruiken. 
  • Denk goed na over waar en wanneer bepaalde copy moet verschijnen. Het slimste is om dit in overleg te doen met de UI & UX designers, zo creĆ«er je een totaalverhaal. 

Wil je de microcopy van je website naar een hoger niveau tillen? Contacteer ons, we helpen je graag verder!

 




Ook gebruik maken van onze expertise?

Maak een afspraak