Exalta is de overkoepelende groep van drie grote woonzorgcentra, verspreid over Vlaanderen. De koepel kiest bewust voor een aanpak waar spiritualiteit en het verstevigen van banden met familie en vrienden centraal staat. Zo zijn bezoekers altijd welkom en niet beperkt door bezoekuren. We werden door Exalta benaderd om een website te ontwerpen voor de drie zorgcentra en gingen daar met plezier mee aan de slag!
Drie zorgcentra, drie websites, één webdesign. Voor dit project moesten we ervoor zorgen dat de websites zowel eenheid uitstralen, als ook een vorm van eigenheid behouden. De unique selling points van het bedrijf, en dan vooral de focus op familiebanden, moesten ook op een subtiele manier naar voren gebracht worden op de website.
Missie geslaagd, wat ons betreft! Door zorgvuldig na te denken over de organisatie en hun doelgroep, zijn we tot een ontwerp gekomen die de waarden van de groep compleet weerspiegeld. De websites ogen niet alleen leuk, ze zijn ook erg gebruiksvriendelijk, voor echt elke gebruiker.
Om de persoonlijke aanpak van de woonzorgcentra te benadrukken, hebben we bewust de bewoners naar buiten gebracht. Elke website werd voorzien van echte portretten van bewoners van het respectievelijke zorgcentrum. Dit om twee redenen. Enerzijds geeft het elke website een persoonlijke touch, anders dan de andere websites. Daarnaast neemt deze heel persoonlijke aanpak de zorgen weg van mogelijke toekomstige bewoners en hun familie. De foto’s stralen namelijk warmte en echtheid uit en maken de zorgcentra meteen een pak toegankelijker.
In een aanpak waar banden met familie en vrienden centraal staan, is de website een belangrijk hulpmiddel om deze relaties te bevorderen. Om die reden bevat elke website een luik die enkel toegankelijk is voor bewoners en familie. Elke bewoner krijgt een eigen login die ze kunnen delen met vrienden en familie. Op die manier kunnen de zorgcentra leuke foto’s en persoonlijk nieuws over de bewoners delen, zonder hun privacy te schenden. De website heeft een selectie foto’s en nieuws die openbaar staat, de rest is beveiligd met een wachtwoord. We maakten dit gedeelte echter zo simpel en intuïtief mogelijk, zodat zelfs de oudste en minst digitaal geleerde persoon toch zijn of haar baan kan vinden op de website.
Tegelijk functioneert de website ook als intranet voor de medewerkers en vrijwilligers van zorgcentra. Daar kan belangrijke informatie over het werk, maar ook luchtige zaken zoals foto’s van het personeelsfeest, gedeeld worden. Op deze manier kan alles op een webadres geplaatst worden, zonder dat onbevoegden toegang hebben tot alle informatie.